Klantenservice: 0495 - 49 11 85

Menu

Wat is beter: krachttraining of cardio?

Het is een vraag die vaak wordt gesteld in de sportscholen en -zalen en iedereen heeft er wel een eigen mening over. Een eenduidig antwoord zal er nooit komen, maar dat maakt niet uit. Je kunt voor jezelf kiezen wat het beste voor jou is door goed te weten wat de twee precies inhouden.

Cardiotraining

Cardio is de Latijnse benaming voor het hart en daar gaat het bij cardiotrainingen ook met name om. Bij deze vorm van sporten let je vooral op je hart en longen. De beste cardiotrainingen voer je uit als je tijdens het sporten een hartslag hebt die hetzelfde blijft tijdens het in- en uitademen. Hiermee verbrand je de meeste afvalstoffen en calorieën en kun je de trainingen langer volhouden. Om hiervoor te zorgen kun je het beste je hartslag naar beneden trainen bij dezelfde soort activiteiten. Wat het ideale hartritme is verschilt per persoon. Mocht je jouw perfecte hartslag voor cardio willen weten, dan kun je je door een professional laten testen. Je sportschool kan je hier verder mee helpen.

Hoe je verder traint bij cardio is afhankelijk van waarvoor je traint. Zo heb je al verschillende inspanningen (en daarmee hartritmes) bij verschillende loopdisciplines zoals sprinten of duurloop. Daarnaast kun je cardiotrainingen gebruiken om gewicht te verliezen en slanker te worden of zelfs zaken als hart- en vaatziekten proberen te vermijden. Cardiotrainingen kun je altijd en overal doen, bijvoorbeeld door buiten een rondje te gaan lopen. En dan bedoelen we natuurlijk hardlopen, niet wandelen van en naar de winkel. Het uitvoeren van deze oefeningen wekt bij veel mensen ook een goed en voldaan gevoel op.

Krachttraining

Zoals de naam al doet vermoeden gaat krachttraining om spieren kweken, maar ook het volhouden van de belasting op je spieren wordt hiermee bedoeld. Je wordt sterker door je spieren te trainen zich beter te kunnen herstellen op de haarscheurtjes die ontstaan tijdens zware inspanning van je spieren. Hierdoor kun je de oefeningen langer volhouden en heb je minder snel last van spierpijn.

Bij krachttraining is de tweedeling gemaakt in sterker of groter worden. Je kiest de vorm van krachttraining dan ook op basis van of je oefeningen langer vol wilt houden of dat je grotere spierballen wilt hebben. Wat wel het geval is bij beide vormen, is dat je lichaam door krachttraining ook na het sporten door blijft gaan met trainen, je calorieën verbrandt en dat je werkt aan een betere lichaamscontrole.

Waarom het een of het ander?

Als je een specifiek doel hebt met je trainingen, dan kun je het beste kiezen voor de sportvorm die daar het beste bij past. Maar dit betekent niet dat als je voor cardio kiest je niet aan krachttraining kunt doen en vice versa. Zo kan het hebben van een goed uithoudingsvermogen helpen met het opbouwen van spiermassa en kun je beter mooiere spieren krijgen als je zo min mogelijk vet aan je gewrichten hebt zitten. Dit is bijvoorbeeld te zien in sporten als hardlopen, fietsen en zwemmen.
Het is daarom niet zo dat je of team cardio of team krachttraining moet zijn. Je kunt verschillende vormen van sport goed met elkaar combineren, vooral ook om je lichaam volledig geprikkeld te houden en meer uit zichzelf te halen. Doe dit dan ook geregeld eens per 6 tot 8 weken. Let bij beide vormen van trainen op voldoende rust, gezonde voeding en dat je jezelf zo nu en dan blijft uitdagen om je grenzen te kunnen verleggen.