Waar moet je op letten bij de aanschaf van een crosstrainer?

Als je actief aan je gezondheid wilt werken is het een goed idee om dat te doen met behulp van een crosstrainer. Lees dan eerst even dit artikel, want de ene crosstrainer is de andere niet. Een belangrijke vraag is hoe vaak je de crosstrainer wilt gebruiken. Ook je lichaamslengte is een kritische factor. Je hebt de keuze uit crosstrainers die via een vliegwiel aan de voorzijde en via een vliegwiel aan de achterzijde worden aangedreven. En ook de zwaarte van het vliegwiel speelt een rol bij het gebruiksgemak, evenals de manier waarop de weerstand wordt ingesteld. Tenslotte is er een grote variëteit op het gebied van de trainingsfuncties. Al die vragen proberen we hier te beantwoorden.

Hoe frequent wordt de crosstrainer gebruikt?

Crosstrainers zijn globaal verdeeld in twee typen. Een type voor licht gebruik en typen voor intensief gebruik. Als je van plan bent om veel te gaan sporten en vaak van de crosstrainer gebruik maakt kun je beter een type voor intensief gebruik kiezen. Ook als je de crosstrainer samen met meerdere mensen gaat gebruiken wordt een type voor intensief gebruik aangeraden.

Hoe lang ben je?

Langere mensen nemen grotere passen dan kleine mensen, dat weet iedereen. Dat is ook zo op een crosstrainer. De paslengte heeft veel invloed op hoe de training wordt ervaren. Als je een verhoudingsgewijs lange pas moet nemen lijkt de beweging erg op hardlopen. Dat is een grotere inspanning dan een wat kortere pas. Dat lijkt op zich positief, maar een lange pas is lang niet altijd beter.

Voor de ideale paslengte kijk je naar de lichaamslengte. Mensen met een lengte tot 1.60 meter hebben doorgaans genoeg aan een crosstrainer met een paslengte van 40 – 45 centimeter. Voor personen tussen 1.70 meter en 2 meter is een paslengte tussen 50 – 55 centimeter optimaal. Als je langer bent dan 2 meter kun je beter kiezen voor een crosstrainer met een paslengte van meer dan 55 centimeter. Als je niet weet of een relatief lange of korte paslengte prettig is voor jou, kun je dat het beste in een sportschool of in een winkel uitproberen.

Aandrijving aan de voor- of achterzijde?

De soort beweging die je maakt hangt af van de plaats van het vliegwiel. Als het vliegwiel aan de voorzijde zit (front driven) maak je een beweging die lijkt op langlaufen. Dat wordt een elliptische beweging genoemd. Het voordeel van deze beweging is dat die minder stressvol is voor de gewrichten dan wanneer het vliegwiel aan achterzijde van de crosstrainer zit.

Bij een vliegwiel aan de achterzijde (rear driven) lijkt de beweging sterk op die van hardlopen of wandelen. Dat voelt wat actiever en vooral comfortabeler aan. Crosstrainers met een vliegwiel aan de achterzijde zijn wel duurder dan die met het vliegwiel aan de voorzijde. Als je niet weet wat je prettig vindt is ook hier het advies om het gewoon eens uit te proberen in een sportschool.

Het gewicht van het vliegwiel

Elke crosstrainer heeft een vliegwiel aan de voor- of achterzijde. Het gewicht van het vliegwiel bepaalt hoe soepel je op de crosstrainer kunt bewegen. Bij een zwaar vliegwiel voelt de beweging natuurlijk aan. Een (te) licht vliegwiel kan ervoor zorgen dat de beweging schokkerig verloopt. Dat is niet comfortabel.

Welke type weerstand heb je nodig?

De weerstand van een crosstrainer kan op drie manier tot stand worden gebracht. Dat kan met een magneetrem, een elektromagneetrem en door luchtweerstand. Hieronder worden alle drie de type beschreven.

Magneetrem

De weerstand wordt bij een magnetisch weerstandssysteem ingesteld door magneten dichterbij of verder van het vliegwiel af te brengen. Hoe dat wordt ingesteld verschilt per type crosstrainer. Er zijn crosstrainers waarbij de magneten met een draaiknop van of naar het vliegwiel worden bewogen. Bij een elektronisch systeem gebeurt dat met behulp van een motor, die wordt aangestuurd door een computersysteem. Een groot voordeel van dat laatste systeem is dat er gebruik kan worden gemaakt van voorgeprogrammeerde programma’s. Bij deze crosstrainers kan de weerstand tijdens de training dus variëren op basis van de route.

Elektromagneetrem

Een elektromagneetrem werkt volgens het principe van inductie. De mate van weerstand wordt ingesteld door de hoeveelheid stroom die aan de rem wordt doorgegeven. Een elektromagneetrem is heel precies in te stellen en hij reageert snel. De slijtage gaat minder hard dan bij een magneetrem. Net als een magneetrem kan een elektromagneetrem worden aangestuurd door trainingsprogramma’s en op basis van de route. Een elektromagneetrem is heel geruisloos en is tevens in staat om het wattage te meten. Vooral daarom is dit systeem het meest geschikt voor sporters die het uiterste uit hun work-out willen halen.

Luchtweerstand

Een crosstrainer op basis van het principe van luchtweerstand is direct gekoppeld aan de intensiteit van de training. Naarmate je harder traint op de crosstrainer wordt de weerstand groter en daardoor wordt de training ook zwaarder. Op deze manier wordt het hele lichaam gebruikt en dat is een voordeel, want dan train je altijd met een intensiteit die bij jouw niveau past.

Kies de benodigde trainingsfuncties

Crosstrainers zijn uitgerust met een zeer groot aantal trainingsfuncties en programma’s. Het is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur voor welke functies je kiest. Let op dat er voor sommige functies extra attributen nodig zijn, zoals bijvoorbeeld een hartslagmeter. Die is belangrijk als je de crosstrainer wilt gebruiken om de hart-longconditie wilt verbeteren en om de vetverbranding te stimuleren.