De voor en nadelen van thuis fitness

Als ik zou moeten kiezen tussen een thuistraining of een uurtje sportschool, dan kies ik altijd voor de eerste. Mede omdat de sportscholen waar ik toegang toe heb niet voldoen aan de kwaliteit die ik wens. Als je langer moet reizen naar een goede sportschool dan de tijd die je work-out duurt, dan kun je het net zo goed niet doen. Die tijd kan je beter besteden.

Om erachter te komen wat thuis trainen je oplevert of juist kost, en hoe dit verschilt van de sportschool, is een kleine uiteenzetting nodig. In dit artikel worden alle voordelen en nadelen besproken. Bekeken vanuit het perspectief van thuis trainen.

Thuisgym

Wie te weinig middelen tot zijn beschikking heeft is altijd het beste af met een thuis training. Of je nu een tekort aan tijd of geld hebt is daarbij een te verwaarlozen verschil. Je bent minder tijd kwijt omdat de reistijd afvalt. En als je normaal geen tijd hebt omdat het te ver reizen is kan je nu toch een korte workout doen. Dit maakt het makkelijker om vol te houden als je serieus bent wat je training betreft natuurlijk.

De meest gebruikte fitness apparatuur zijn toch wel de hometrainers en de crosstrainers.

Bovendien ben je goedkoper uit. Je hoeft immers geen sportschoolabonnement te betalen. Al zal in eerste instantie het bespaarde geld wel in een aantal middelen voor je thuisgym besteed moeten worden. Maar als je die investering eenmaal hebt gedaan ben je er ook vanaf. Dan zal je zolang je traint altijd goedkoper uit zijn dan een lid van de sportschool.

Een ander aspect van tijd dat je beter kunt beheersen is het moment van training. Je kunt namelijk trainen wanneer je zin hebt. Je hoeft niet te reizen, je hoeft geen rekening te houden met openingstijden en je kunt direct beginnen zonder wachttijd. Dit maakt mensen al snel enthousiaster.

Sportschool en haar voordelen

Ook de sportschool biedt voordelen. Zo is er bijvoorbeeld altijd professionele en persoonlijke begeleiding beschikbaar als je dat wenst. Bovendien is er een sociaal aspect dat je in je eentje thuis nooit zal ervaren. Bovendien zijn de apparaten in de sportschool uitgebreider en professioneler. Al is thuis ook elke spiergroep goed te trainen. Het is echter wel gemakkelijker om je training te variëren in de sportschool. Dit is thuis minder gemakkelijk.

Een sport schema samenstellen

De belangrijkste reden waarom mensen nog altijd liever sportscholen bezoeken is het programma. Een trainingsschema op maat stel je namelijk niet zomaar samen. Al is door de opkomst van online is contact met personal trainers wel gemakkelijker geworden. Vroeger kon dit alleen in sportschool.

Wie zich echter verdiept in de materie kan tegenwoordig hele goede programma’s vinden op blogs en forums. Samengesteld door succesvolle recreatieve sporters of juist door professionals. Zowel gratis als complete programma’s tegen betaling. Je kunt zo voor de prijs van een sportschoolabonnement in eigen huis het meest complete schema volgen en er geweldige resultaten mee boeken.

Voordelen van thuis fitness

Hoe je er ook tegenaan kijkt, jouw huis blijft je huis. Dat kan nooit tippen aan de extra’s van luxe sportscholen. Het type sportschool dat ook een zwembad en een sauna heeft bijvoorbeeld. Aan de andere kant kan je wel gewoon onder je eigen douche stappen zonder dat je hoeft te wachten en die bovendien altijd schoon is.

Een voorbeeld om thuis te trainen

Het zal in het begin even wennen zijn. Het komt bijvoorbeeld op je eigen discipline aan of je traint of niet als je thuis traint. Na enige tijd heb je echter de smaak te pakken. Bijvoorbeeld door een vast moment op de dag te pakken, vaak net voor het eten. Hieronder volgt een voorbeeld van een workout die je kunt doen.
Voor het douchen
3 x 25 push-ups diagonaal (tegen aanrecht)
3 x 10 Arm curls met fitness elastiek
3 x 10 Shoulder lifts met Kettlebell
3 x 10 Squads
3 x 24 traptreden op en neer lopen (slow motion)

Gezonde voeding

Na de training sluit je direct af met een halve liter water en een eiwitshake. Neem er de tijd voor om ze naar binnen te werken, zo koel je ook rustig af. Na een kwartiertje tot rust te zijn gekomen is het tijd om te douchen. Eenmaal weer aangekleed is het tijd voor koffie of groene thee.

Door het douchen en de eetmomenten eromheen te plannen kom je niet onder de training uit. Je hebt bovendien misschien een kwartier tot twintig minuten nodig. Dit is makkelijk in te passen in drukke dagen. Uiteraard spreekt het voor zich dat dit schema niet gericht is op spiergroei, maar op een gezond lichaam. Bovendien kun je het altijd blijven volhouden. Ook als je op vakantie gaat bijvoorbeeld. Trainen in je eigen huis doe je bij voorkeur in een kamertje dat je hier specifiek voor reserveert. Maar dit is natuurlijk niet altijd mogelijk. Dat hoeft geen probleem te zijn. Zorg ervoor dat je voldoende bewegingsruimte hebt zodat je geen probleem hebt.